Maggie Stiefvater - Traja spáči

Traja spáči (Havraní cyklus 3).
Anotácia: 
Snívať je nebezpečné. No ešte nebezpečnejšie je zobudiť sa.
Tretie pokračovanie Havranieho cyklu od jednej z najtalentovanejších autoriek young adult literatúry prináša ďalšie šokujúce zvraty. Blue Sargentová konečne našla priateľov, ktorým môže veriť, a partiu, do ktorej zapadne. Stalo sa totiž, čo by jej ani vo sne nenapadlo - Havraní chlapci, takí vzdialení jej bežnému života, ju prijali medzi seba a neuveriteľné veci, čo pri pátraní po tajomnom waleskom kráľovi Glendowerovi zažili, ich ešte viac zblížili. Problém však je, že keď nájdete to, po čom ste túžili, môže sa stať, že to veľmi rýchlo stratíte. Lebo: Priatelia sa dopúšťajú zrady. Matky miznú. Víziám sa nedá veriť. A hlavne, vo svete, kde nemožné sa stáva skutočným, nie je isté vôbec nič.

"Počuješ ma, Cabeswater?"

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt raven boys
Tak je to tu. Predposledný diel série, ktorú nie je tak ľahké popísať. Ak by ste sa ma však opýtali, že čo je na nej výnimočné, môžem vám dať kopu dôvodov. Vravela by som, že celé to stojí na atmosfére, záhade a priateľstvách, aké tu už dlho neboli. Presne to som čakala aj od Troch spáčov. Prvé čo ma prekvapilo bolo, že má len niečo cez 300 strán (prečooo len toľko ? nejako som zabudla, že tieto knihy nie sú veľmi hrubé...). A tak som sa od tejto časti proste nemohla odtrhnúť a prečítala som to celé na jeden šup.

"Možno som ťa vysníval," odvrkol.
"V tom prípade vďaka za rovné zuby," vrátil mu Adam.


Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt raven boysAk túto knihu porovnám s predošlými, prišlo mi, že bola trochu viac "rýchlejšia". Áno, stále to bola klasická, pomalá a krásne napísaná kniha, no vidno, že sa už postupne blížime ku koncu. Mala som pocit, že aj v tých pomalších pasážach sa deje toho veľa, aj keď skoro žiadne odpovede zatiaľ nedostanete. No napriek tomu sú tam malé náznaky, ktoré vám pomáhajú odhadnúť akým smerom sa kniha môže odvíjať. Všetko sa začína klasicky úžasným prológom, ktorý nemôžem nespomenúť. Milujem keď sú v knihách prológy, ktoré pochopíte často až na konci knihy, alebo dokonca až na konci série. 

"Vy máte zoznam mŕtvych?" prerušil ich Ronan. "To je zasrane temné. Som tam aj ja?"
"Niekedy si to želám," utrúsila Blue.


Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt raven cycle caveBlue a havraní chlapci sú stále bližšie a bližšie ku odhaleniu tajomstva Glendowera. No veci sa samozrejme začnú  ešte viac komplikovať... Taktiež tu prichádza otázka - ak ho nájdu, čo spravia s ich želaním? Páčilo sa mi ako sa autorka hraje s psychikou postáv a ako postupne vidíme zmeny v ich chovaní aj v ich želaniach. Už to nie sú tie  deti ktoré sa rozhodli hľadať strateného kráľa. Postupom času sme zažili vývin všetkých postáv, a tak teraz vidíme ich posun. Celkom dosť času sa venuje aj komplikovanej fáze Blue, ktorej  mama - Maura, je stále nezvestná. Samozrejme, že Blue sa s tým vysporadúva ťažko,nie je zvyknutá na to, že nemá svoju mamu nablízku. Vždy sa mi páčil ich blízky vzťah,bolo divné nevidieť Mauru v ich šialenom dome. Taktiež nikto dokopy nevie prečo presne tam išla (aj keď predpokladajú, že šla hľadať otca Blue) a kedy (ak vôbec) sa vráti. To je dôležitá vec, ktorá ju ešte viac motivuje k preskúmaniu jaskyne v ktorej zmizla jej mama, aj Glendower. Už dávno nejde len o kráľa, ale aj životy ostatných, ktorí obetovali toho už naozaj mnoho. 


"CHOĎ NÁM KÚPIŤ PIZZU. S EXTRA SYROM, PRACHÁČ PRACHATÝ."
"Myslím, že ťa začína mať rada," prehodila Blue.


Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt raven boys cave
Po tom čo sa predošlá kniha venovala najmä Ronanovi a jeho schopnostiam, teraz sme dostali lepší pohľad do hlavy Adama a trochu aj Blue a Ganseyho. Už v minulých recenziách som spomínala, že Adama fakt nemusím. Hlavne keď ešte "chodil" s Blue. V druhom diely mi šiel na nervy s jeho správaním ku Ganseymu. Prečo to spomínam? Lebo mám pocit, že aj Adam nám konečne dospel. Keď čítate strany z jeho pohľadu, dôjde vám, že si naozaj prešiel veľkým vývojom charakteru a v tejto časti som ho začala mať rada. Taktiež sú tam náznaky toho ako to s ním bude ďalej. Vidím tam naozaj potenciál, že si ho na koniec predsa len obľúbim. Dostali sme aj také tie útržky toho, ako funguje jeho spojenie s Cabeswaterom. Škoda, že toho nebolo viac, dosť ma zaujíma ako to celé funguje.
Ach Blue a Gansey. Nechapém ako Maggie Stiefvater docielila to, že sa teším len z ich rozhovorov alebo chytenia za ruku. To je romantická linka čo? Zbožnujem, že sa zameriava hlavne na priateľstvá, ktorým je v iných knihách často venovaná malá pozornosť, no napriek tomu tam tú lásku cítite. Či už priateľskú, alebo aj niečo viac... No nie je to hlavnou zápletkou knihy.


Havraní kráľ, uvoľnite cestu pre Havranieho kráľa.


Predošlý diel sa mi veľmi páčil, no mala som pocit, že tam trošku niečo chýbalo. Tak som bolo zvedavá ako to dopadne teraz, no Maggie nesklamala. Musím povedať, že toto bol zatiaľ najlepší diel z celej série, a tak som naozaj zvedavá ako dopadne finále. Popravde netuším, čo si pre nás pripravila. Aj keď som rozmýšľala nad mnohými alternatívami, ani jedna mi neprišla pravdepodobná a dúfam, že budem naozaj prekvapená. No po tom aký dala koniec Trom spáčom,viem, že potrebujem záverečnú knihu čo najskôr!

Preto knihu hodnotím 5 kačičkami. Za recenzný výtlačok veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Slovart. Knihu si môžete kúpiť napr. TU



0 Komentáre